נסו לחשוב מה עובר לכם בראש כשאתם רואים את הסמל של Apple, או כשרואים את דב הפנדה של WWF – הקרן להצלת חיות בר הנמצאות בסכנת הכחדה. ומה אתם חושבים כשאתם רואים את הרובוט הירוק של אנדרואיד, בגירסתו המקורית שעוצבה ע"י Irina Blok ברוח מערכות הקוד הפתוח, או בגירסאות מעובדות שלו שיצרו מעצבים בעולם, כשהלבישו את האנדרואיד בבגדי סופרמן, לורד בריטי, הצמידו לו מחליקיים של סקי...
וכשאתם רואים את הלוגו של מנוע החיפוש גוגל משתנה כל כמה ימים, בהתאם לאירועים היסטוריים שהתרחשו באותו יום? מה אתם חושבים על מנוע החיפוש?
לוגו טוב, צריך לעמוד ב-3 קריטריונים בסיסיים:
-
צריך להיות מאחוריו סיפור מעניין ומרגש.
-
הוא צריך להיות פשוט
-
שלא יהיה תלוי בזמן. יש אמנם חברות שמדי פעם מעדכנות את הלוגו כדי להתאים אותו לרוח התקופה, אבל הטובים שבהם, שורדים עשרות שנים, ואף יותר. למשל: IBM, NIKE, FEDEX.
השאלון הבא יעזור לכם לבחון את הלוגו שלכם ולהחליט האם הוא עומד בקריטריונים של לוגו טוב, או שכדאי לשפר או להחליף אותו. ליד כל קריטריון, סמנו איך הלוגו שלכם עומד בקריטריון זה: ירוק אם הוא מתאים מאד, צהוב אם הלוגו "ככה ככה" ואדום אם אינו עומד בקריטריון. לאחר מכן, תוכלו לזהות במבט אחד על העיגולים שסימנתם, אם יש בידכם נכס שיווקי רב ערך שיוכל לשרת אתכם לאורך שנים, או שכדאי ללטש את הלוגו או להחליף, וליצור לעצמכם נכס שיווקי חדש.
1. האם יש מאחורי הלוגו סיפור? משהו מעניין ומרגש הקשור לרעיון העסק שלכם? משהו שאנשים יוכלו לספר לחבריהם?
2. האם הלוגו מעביר את המסר של העסק שלך?
3. האם הלוגו מותאם לצורה גיאומטרית בסיסית? האם ניתן "לארוז אותו" במלבן, מעגל, משולש או צורה גיאומטרית פשוטה וברורה?
4. עיצוב הלוגו קשור לשם העסק או שורת המיצוב שלו?
5. האם הלוגו אינו מכיל יותר משני סגנונות כתיב שונים (פונטים). עומס וריאציות ישבש את המראה המאוחד שלו ויקשה לזכור אותו.
6. הלוגו אינו מכיל תמונות.
7. האם ניתן לתאר אותו ב (מעט) מילים פשוטות?
8. האם אפשר לצייר אותו על דף אחרי ראיה ראשונה?
9. האם הלוגו ייחודי/מקורי ואינו חיקוי של מותג אחר? ייחודיות תעזור להעריך ולזכור אותו. דימיון למותג אחר עלולה לעורר התנגדות של אלה שמכירים את המקור.
10. הלוגו קריא גם בגדלים קטנים?
11. ניתן להשתמש בו בכל מקום צפוי בחיי היומיום של העסק.
12. הלוגו מזוהה גם כשמתכלים עליו בראי? (זה "טריק" ישן של מעצבים ומעיד על יצירת אלמנט גראפי קליט וזכיר).
13. האם גם מבוגרים עם ראיה חלשה יותר יכולים לקרוא את שם העסק ושורת המיצוב?
14. האם הבעלים והעובדים היו גאים ללבוש חולצה עם הלוגו?
אני מאמין שלוגו שעומד בקריטריונים האלה, ישמש אתכם ככלי שיווקי אפקטיבי לאורך זמן. כך אני בוחן כל לוגו שאני מעצב... אבל, חשוב לדעת שלפעמים צריך לחרוג מהמסלול המקובל ולהיות שונה. בתחילת הכתבה הזכרתי דווקא את היוצאים מן הכלל:
התפוח של Apple - לאחר שנות פעילות רבות שהפכו את החברה למותג מפורסם ובעל מוניטין, החליטה הנהלת החברה שאפשר לוותר על השם ולהשתמש רק בסמל התפוח. סמל שנועד להזכיר לכולם שלהשתמש במכירים של Apple זה מעשה פשוט ביותר. כמו לנגוס בתפוח.
GOOGLE (שהלוגו המקורי שלה בהחלט עומד בכבוד בכל הקריטריונים הנ"ל) מרשה לעצמה היום לשנות את הלוגו לעיתים תכופות ורק זוכה ליותר עניין בו. ברוח זו, השיקה גוגל את הסמל של אנדרואיד, שמראש נועד להיות בסיס לשינויים.
ובארץ, חברת נטפים מקיבוץ חצרים, החליטה לא לכלול בעיצוב הלוגו את שורת המיצוב. "כל קהלי היעד שלנו כבר מכירים אותנו היטב ויודעים מה נטפים עושה. השם שלנו וסמל הטיפות מספיקים" אמר המנכ"ל כשהציע לבטל את שורת המיצוב.
אז לפעמים, חשוב לחרוג מן הכללים וליצור לוגו ש"בועט במוסכמות". אבל זה צריך להיעשות מתוך שיקול דעת וכוונה שיווקית ולא מתוך התרשלות.
בהצלחה.
אוריאל אמגר